Soutěž řemesel SUSO opět poukazuje na fakt, že řemeslníků je kritický nedostatek
Největší soutěž mladých řemeslníků ze středních odborných a učňovských škol má za sebou další kvalifikační kolo, které se tentokrát konalo 20. – 21. 5. 2016 na Výstavišti České Budějovice při výstavě Hobby. Bodovali studenti SPŠ strojní a stavební Tábor a SŠ stavební Jihlava.
Ani v tomto kole nedostali účastníci nic zadarmo. „Netajíme se tím, že mladým řemeslníkům dáváme nesnadné úkoly,“ dodává manažer soutěže David Surmaj ze společnosti ABF, a.s.: „Chlapci ale dostávají možnost pracovat s technologiemi těch nejlepších značek, které jsou v tuto chvíli na našem trhu. Případný úspěch jim výrazně usnadní vstup do své budoucí kariéry“
Mohli si tak například vyzkoušet dřevoobráběcí stroje Houfek, na nichž si prověřili, jak umějí ovládat širokopásovou bruskunebo dlabačku.
Nejlepší postupují
Mezi 12 truhlářskými družstvy, která se soustředila na výrobu laviček pro dětský domov v Horní Plané, zvítězili Michal Musil a Štěpán Doucha opět ze SPŠ strojní a stavební Tábor. Na druhém, též postupovém místě, skončili Marek Sedlář a Lukáš Dušek ze SOU Hluboš. Lavičkystihli zhotovitmimo jiné díky využití elektrických pil Mafell.
Mezi zedníky pak na výstavě Hobby 2016 v Českých Budějovicích vyhráli Lukáš Kujál a Petr Klíma ze SŠ stavební Jihlava. Postupují také Jan Dušek a Erik Truhlář ze SPŠ strojní a stavební Tábor. O postup se v Českých Budějovicích utkalo celkem sedm zednických týmů, které si vyzkoušely mimo jiné práci s materiály od generálního partnera společnosti Wienerberger, cihlářský průmysl.
Motivace pro studenty i pedagogy
Hned dvě úspěšná želízka v ohni v tomto kole měla SPŠ strojní a stavební Tábor. Zástupkyně ředitele Libuše Trávníčková neskrývala svou radost: „Je to ohromně motivační jak pro žáky, tak pro učitele. Řemeslníci zažili úspěch a dostali uznání za svou práci. Pro pedagogy je to pak satisfakce za přípravu na soutěž, kterou se studenty absolvovali,“ uvedla zástupkyně ředitele Libuše Trávníčková.
Stav je alarmující
I na SPŠ strojní v Táboře však vnímají přímo alarmující stav na trhu práce v řemeslech, stejně jako to vidí soutěž SUSO. „Zájemců o učební obory stále ubývá. Počty jejich absolventů jsou hluboko pod tím, co potřebuje trh práce,“ varuje zástupkyně ředitele a netají se tím, že problém je celospolečenský. Podle ní příčina je i v zažitém myšlení rodičů, kteří úspěšnou budoucnost svého dítěte spojují s tím, že bude mít maturitu. „Dobře absolvovaný kvalitní učební obor přitom pro mladého člověka může být větším přínosem než maturita,“ říká jednoznačně Libuše Trávníčková a nabízí jeden konkrétní recept, jak nepříznivý trend obrátit. Tím je zavedení mistrovských zkoušek.
SUSO je tu 20 let
Proto vstoupila Soutěžní přehlídka stavebních řemesel SUSO už do jubilejního 20. ročníku. Její poslání je čím dál aktuálnější. Nad českobudějovickým kolem převzal záštitu hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola. Jihočeské kolo této přehlídky rok od roku roste jak v počtu škol, tak účastníků. Byli tu i dva nejmladší účastníci z Dětského domova v Horní Plané, Dominik a Vítek ve věku 12 a 11 let. Na vlastní kůži si přišli vyzkoušet truhlářské řemeslo. Možná oni jsou právě těmi, kteří reprezentují nastupující generaci těch, kteří pochopí, že v českých zemích řemeslo vždycky mělo zlaté dno.
Soutěžní přehlídka stavebních řemesel SUSO
SUSO je nekomerční projekt, který umožňuje žákům stavebních oborů porovnat svoje schopnosti a zkušenosti. Spolu s tím dává prostor i ostatním zájemcům prohlédnout si řemeslo „naživo“. Organizátorem akce, která již 20 let probíhá v rámci doprovodných programů stavebních výstav a veletrhů, je společnost ABF, a.s. Finále Soutěžní přehlídky stavebních řemesel SUSO se koná vždy v Praze při mezinárodním stavebním veletrhu FOR ARCH v PVA EXPO PRAHA.
Generální partner: Wienerberger, cihlářský průmysl a.s.
Hlavní partneři: HOUFEK a.s., XELLA CZ s.r.o., LB Cemix, s.r.o., HELUZ, cihlářský průmysl
Partneři: Mafell,Ramia s.r.o., DeWalt, Carhartt
Hlavní mediální partner: časopis Stavebnictví
Hlavní mediální partner oboru truhlář: Dřevařský magazín
Mediální partner oboru truhlář: Truhlářský portál, Stolaři-truhláři.cz
Mediální partneři: Český rozhlas, Deník, České stavby, Buildinfo, Stavitel, Konstrukce, Učitelské noviny
Záštita: MŠMT, MPO, HK ČR, AK ČR, SPS v ČR, AČN
Odborná garance: Oblastní inspektorát práce
Více informací a výsledky soutěžního kola naleznete na www.suso.cz.